Deprem Sigortası (DASK) Nedir?
Doğal Afetler Sigortaları Kurumu, vatandaşlara zorunlu deprem sigortası sağlayan ve bunun yönetiminden sorumlu olan bir kamu kuruluşudur.
Özellikle 1999 yılında yaşanan 7.6 şiddetindeki Gölcük depremi ile yaşanan insan kaybı ve maddi zararlar hayli fazla olmuştur. DASK da bu depremden sonra benzer zararları tekrar yaşamamak için kurulmuş bir kurumdur.
Zorunlu Deprem Sigortası; deprem ve depremden kaynaklanan yangın, yer kayması ve tsunami risklerine karşı maddi güvence sağlar.
Zorunlu deprem sigortası nedir sorusunun cevabında en önemli konu; deprem sigortasının sadece deprem sarsıntısının konuta verdiği zararı değil, depremin sonucu oluşabilecek deprem tsunamisi ve yangın gibi büyük zararlara neden olan risklerde de güvence vermesidir.
Konutun kısmi hasarlı ya da oturulamaz duruma gelmesi durumlarında zararı tazmin ederek hayatın normale dönmesi, bu deprem sigortasının esas amacıdır.
Deprem Sigortası Ne İşe Yarar?
DASK “Deprem geçecek, hayat devam edecek” yaklaşımından yola çıkarak, deprem sonrasında vatandaşların yaşamını güçleştirmeden, yeniden güvenle devam edebilmesini amaçlamaktadır.
Zorunlu Deprem Sigortası ile deprem ve depremden kaynaklı yangın, yer kayması ve tsunami gibi risklerine karşı, sigortalı konut sahibi kişilere maddi güvence sağlar. İster oturulamaz durumda ister kısmî hasarlı olsun, bina zararını en hızlı şekilde ödeyerek, yaşamın normale dönmesine aracı olur.
DASK, Zorunlu Deprem Sigortası’nın yaygınlığını ülke genelinde beraber çalıştığı sigorta şirketleri, bunlara bağlı acenteler ve banka şubelerinden oluşan dağıtım ağıyla artırırken uyguladığı düşük prim maliyetleriyle de herkesin bu güvenceye sahip olmasını kolaylaştırmayı hedefler.
Hasar Tespit İşlemi Nasıl Yapılır?
Hasar tespit, meydana gelen deprem gibi afetler sonrası mimar ve mühendislerden oluşan teknik heyet ile birlikte depremin binaya verdiği hasarı gözlemleyerek, değerlendirilecek, hasarsız, az, orta, ağır/yıkık olarak sınıflandırılması işlemidir.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından bina hasar tespiti çalışmaları devlete bağlı olarak yürütülmektedir.
Bakanlık Yapı İşleri Genel Müdürlüğü’nce mühendis ve mimarlardan oluşan bina hasar tespit ekipleri de oluşturulduktan sonra bu ekipler doğal afetin yaşandığı il veya bölgede bulunan binaların incelemesini yapmaya başlarlar.
Hasar Sorgulama Nasıl Yapılır?
Hasar tespitleri, tespitin bitmesine müteakip vatandaşlar adres ve kimlik numaralarını girerek, e-Devlet üzerinden evinin hasar tespitini görebilmekte, konu hakkındaki bilgilere ulaşabilmektedir.
Hasar tespit çalışmaları için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na resmi başvurular yapılırken, sigortası olanların zararlarının tazmini için ise Doğal Afet Sigortaları Kurumu’na (DASK) başvurmaları gerekiyor.
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı deprem hasar tespit başvurusu e-Devlet üzerinden erişime açılmıştır.
DASK Başvuru Belgeleri Nelerdir?
DASK başvurusu yapmaya gitmeden önce gerekli belgeleri araştırmalı ve eksiksiz bir şekilde tamamlamalısınız. Çünkü DASK başvurusu için gerekli evrak ve bilgileri yanlışsız olacak şekilde bildirmek oldukça önemlidir. Aksi taktirde yaşanabilecek maddi kayıplar sigortalının sorumluluğundadır.
DASK poliçesi için istenilen belgeler ve bilgiler ise şunlardır:
Sigortalının kimlik ve iletişim bilgileri:
- Adı
- Adresi
- Telefonu
- Cep telefonu
- C. kimlik numarası
- Vergi kimlik numarası (tüzel kişiler için)
Sigortalanacak binanın bilgileri:
- Açık adresi
- Tapu bilgileri (“Tapu Olmadan DASK yapılır mı?” öğrenmek için içeriğimizi okuyabilirsin.)
- İnşa yılı
- Yapı tarzı
- Toplam kat sayısı
- Hasar durumu
Sigortalanacak dairenin bilgileri
- Brüt yüz ölçümü (m²)
- Kullanım şekli
Kiracı Durumunda Zorunlu Deprem Sigortası Hakkında Bilmeniz Gerekenler
Zorunlu Deprem Sigortası, diğer adıyla DASK ev sahiplerinin kendi adına yaptırabileceği bir sigorta türüdür. Kiracı kendi adına Zorunlu Deprem Sigortası yaptıramamaktadır. Yalnızca “Sigorta Ettiren” olarak ev sahibi adına yaptırabilmektedir.
Ev sahibine ait TC kimlik numarası poliçede belirtilir ve “Sigortalı” olarak yer alır. Bu durumda da kendi adına yaptırmış sayılmayacağı için olası bir deprem durumunda tazminat ödeneceği zaman tapuda “Hak Sahibi” olarak belirtilen kişiye ödenmektedir. Kiracı tarafından yaptırılan sigortalar için, ödenen sigorta primi ev sahibinden tahsil edilebilir veya kiradan düşülebilmektedir.
Zorunlu Deprem Sigortası kapsamına giren bir binanın elektrik ve su abonelik işlemleri gerçekleştirilmeden önce sigortanın var olup olmadığı ilgili kuruluşlar tarafından kontrol edilir.
Abonelik işlemleri sırasında sigorta poliçesinin varlığı elektronik ortamda veya poliçe aslı ile teyit edilmeli ve elektrik dağıtım şirketi kayıtlarına not etmelidir. Kontrol yapılmadan abonelik işlemi tamamlanamaz.
Ev sahipleri elektrik ve su faturasını kendi adına düzenleyecekse, evlerini kiraya vermeden önce Zorunlu Deprem Sigortası yaptırmalıdır.
Kiracı elektrik ve su faturasını kendi adına düzenleyecekse, bu durumda ev sahibi adına sigorta ettiren olarak Zorunlu Deprem Sigortası yaptırmalıdır. Sigorta primlerini bu durumda kiracı öder, daha sonra ev sahibinden alır veya kiradan düşülmelidir.
Zorunlu Deprem Sigortasının Konut Sigortasından Farkı Nelerdir?
Zorunlu deprem sigortasının konut sigortasından farkı şunlardır:
- Zorunlu Deprem Sigortası, yaptırılması zorunlu tutulan bir sigorta türüdür. Konut sigortası ise isteğe bağlı olarak yaptırılır.
- Konut sigortası poliçesi, sigorta şirketlerinin şartlarına bağlı olarak iptal edilebilir. Zorunlu Deprem Sigortası ise iptal edilemez ve her yıl süresi dolduğunda yenilenmek zorundadır.
- Zorunlu Deprem Sigortası, yalnızca deprem nedeniyle binanın hasar görmesi ve bu hasarın sigortalılar için maddi kayıp oluşturması durumunda geçerli olur, sigortalıların deprem nedeniyle zarar gören evlerinin değerini karşılar. Konut sigortası ise çok daha geniş kapsamlıdır. Bu sigortanın ana teminatı yangın olsa da poliçeye pek çok teminat eklenebilir.
- İki sigorta türü için ödenecek prim tutarları farklılık gö Zorunlu Deprem Sigortası için taban fiyat her yıl yeniden belirlenir. ZDS’de aynı zamanda üst limit de belirlidir. Konut sigortası primi ise sigorta şirketlerinin belirledikleri fiyatlar ve kişilerin istedikleri ek teminatlara göre şekillenir.
- Zorunlu Deprem Sigortası ve konut sigortası yaptıranlar, belli şartlara bağlı olarak indirimlerden yararlanabilir. ZDS için indirim, her yıl poliçe yenilenirken, bina kat sayısına ve inşaat tarihine göre uygulanır. Konut sigortası indirim oranlarını ise sigorta şirketleri belirler.
DASK Ücreti Ne Kadar? 2023
Dask sigorta bedeli hesaplanırken meskenin metrekaresi için bir bedel belirlenir.
DASK 2023 bedeli; Betonarme yapılar için metrekare bedeli 3.016 TL, diğer yapı tarzları için 2.080 TL olarak resmî gazetede yayımlanmıştır.
Sık Sorulan Sorular
Deprem sigortası yaptırmak için ne gerekiyor?
Deprem sigortası için aşağıdaki adımlar takip edilmesi gereklidir:
- Sigortalının adı, adresi, ev ve cep telefon numarası, T.C. kimlik numarası, vergi kimlik numarası (tüzel kişiler için).
- Sigortalanacak binanın açık adresi, tapu bilgileri, inşa yılı, yapı tarzı, toplam kat sayısı, hasar durumu.
- Meskenin metrekare cinsinden brüt yüzölçümü ve kullanım şekli
Evin deprem sigortası nasıl yapılır?
E-devlet üzerinden DASK yapılır mı?
DASK olmadan ev alınır mı?
DASK yapılmaz ise ne olur?
Av. Ahmet EKİN & Stj. Av. Can ÖZYURT